Olika kroppsövningar

Olika muskelövningar till olika delar av kroppen

Armar - jag brukar köra statiskt här. Man ställer en tid kanske ca 5 min och håller ut armarna så länge, sedan så kör du små/medelstora ringar framåt och bakåt, upp och ner, och så kan du liksom skvätta med händerna. Om du blir trött så är det bara att släppa ner händerna för att släppa spänningen och snabbt upp igen.

Du kan göra armhävningar(push ups) också men då använder du bröstmusklen (pectoralis major). Det finns oändliga sätt att göra armhävningar på, på knä, att din kompis håller i dina fötter, att dina händer är långt ifrån varandra, nära varandra, mm.

Mage - Något jag tycker om är crunches, en variant är att du lägger dig på rygg med knäna pekande uppåt. Din kompis sätter sig på dina knän (kan vara lite problem med det ;) du tar dig upp i halvsittande ställning, och din kompis "puttar" dig lätt på axlarna för att du ska få ett motstånd. Jag brukar klara detta i ca 1 min.

Du kan också göra vanliga sit-ups. Det viktiga är att du gör på sidorna också så att du får en stabil bål.

Du kan också göra plankan, denna kan du också göra på sidorna. Det viktiga att tänka på är att inte komma för långt ner med ryggen för då kan du skada ländryggen. Spänn magen när du gör övningen

Rygg - ryggresningar, både med benen och också överkroppen. Ligg på mage och lyft överkroppen x antal gånger. Det blir jobbigare om du har händerna på nacken. Om du gör med underkroppen tänk på att se ner i marken och ha tårna pekande på golvet.

Rumpa - Finns två som jag kan tänka på "kissande hunden" och "rumpresningar". Kissande hunden går ut på att du ställer dig på alla fyra med knäna på golvet. Du tar upp knät, precis som en kissande hund. Efter ca 50 på varje ben blir man rätt trött. Och rumpresningar, du ligger på rygg med fötterna i golvet och lyfter rumpan. Rumpan är en stor muskel så du måste göra många innan du märker skillnad.

Nacke - Ligg på rygg och ha hela ryggen i golvet sedan har du nacken en bit upp, sedan "nickar" du upp och ner och varje gång du kommer upp har du gjort en, jag brukar göra hundra men gör försiktigt i början. Sedan så "skakar" du på huvudet och varje gång du kommer till vänster (eller höger) räknar du att du har gjort en. Jag brukar göra hundra på denna också.

Det finns flera andra övningar som man kan göra men det skriver vi om en annan gång
// Amanda


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0